Про перереєстрацію неприбуткових організацій говорили під час проведення сеансу «гаряча лінія»

21.10.16

У зв’язку з прийняттям змін до законодавчих актів, а саме, з 16 липня  2016 року вступив в дію новий Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення та виключення з їх Реєстру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440, у керівників громадських організацій виникає багато запитань щодо внесення їх до Реєстру та подання податкової звітності за підсумками 2016 року. Пропонуємо до уваги відповіді  на актуальні запитання, з якими звертались під час проведення сеансу «гаряча лінія» 13 жовтня.

Роз»яснення надає завідуюча сектором оподаткування юридичних осіб Людмила Михайлівна Теремчук.

Як відомо, 1 січня 2017 року спливає термін для неприбуткових організацій з перереєстрації статутів згідно нових вимог податкового законодавства.

Отже,  з 1 січня 2015 року вступили в дію  зміни в Податковому Кодексі України. Зміни відбулися в Податковому Кодексі України для всіх неприбуткових  організацій, вони стосуються не тільки громадських організацій, а й  благодійних організацій, всіх асоціацій, творчих спілок, інших, які зареєстровані в Україні.

Відповідно до внесених змін  законодавець дав неприбутковим організаціям термін до 1 січня 2017 року для приведення у відповідність до вимог Податкового Кодексу своїх установчих документів, а це саме статутів. Статут – документ, який регламентує право здійснення діяльності будь-якої неприбуткової організації. Тому до 1 січня 2017 року, у разі потреби,  всі вони  повинні внести зміни в свої установчі документи.

У відповідності до внесених змін, з 1 січня 2015 року було вилучено Статтю 157 з Податкового Кодексу України, яка регламентувала порядок оподаткування неприбуткових установ та організацій. Ця стаття застосовувалась до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами діючого законодавства та внесених контролюючими органами до Реєстру неприбуткових організацій та установ. Починаючи з 01.01.2015 року до Статті 133 було додано певні пункти, в яких вказано, хто не є платником податку на прибуток. У відповідності до п.133.4. не є платниками податку на прибуток неприбуткові підприємства, установи та організації, які виконують вимоги, що встановлені  цим пунктом.

Отже, відповідно до цієї статті платником податку на прибуток не є, в тому числі, громадські організації. Але, громадська організація, або будь-яка  неприбуткова організація, не є платником податку на прибуток, за умови, якщо вона виконує  певні вимоги.

Так, у відповідності до Пункту 133.4.1. – Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі – неприбуткова організація), що одночасно

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;

- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об’єднання та асоціації об’єднань співвласників багатоквартирних будинків;

- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Звертаємо увагу, що перехідний період  триває до 1 січня 2017 року! Якщо організація не внесе зміни, то орган Державної фіскальної служби має право після 1 січня 2017 року виключити її з реєстру неприбуткових організацій.

Отже,  до 1 січня 2017 року всі неприбуткові організації, мають право перечитати свої статути, подивитися на них і зробити висновки: чи вони відповідають вищезазначеним пунктам. Якщо не відповідають, то вони мають право внести туди зміни і провести відповідну перереєстрацію організації.

Ще одним, не менш важливим, пунктом Податкового Кодексу, є п.133.4.2., а саме у відповідності до даного пункту, неприбуткові організації повинні всі свої доходи (прибутки) використовувати тільки для реалізації мети, цілей, завдань та напрямків діяльності.Крім того, коли переглядаються статути на правила виконання норм Податкового кодексу, необхідно звернути увагу на пункти статутів, де прописана мета діяльності, ціль її або завдання, напрямки діяльності, і переглянути наскільки вона погоджується з джерелами фінансування організації, бо джерела фінансування – це доходи (прибутки). Доходи повинні витрачатися на статутні напрямки діяльності. І джерела фінансування повинні бути вказані, чітко регламентовані в кожному статуті неприбуткової організації.

Рекомендуємо також громадським організаціям передивитися свої статути на відповідність того, які завдання або напрямки діяльності організація передбачає для своєї діяльності, особливо переглянути ті моменти, з чим працює організація, які проекти втілює. Отже, якщо якогось конкретного напрямку діяльності не передбачено в статуті, то може вважатися, що  здійснюється нестатутна діяльність і, відповідно, витрачаються доходи не на статутну діяльність, як того вимагає діючий Податковий Кодекс для неприбуткових організацій – не платників податку на прибуток.

У разі, якщо громадська організація прийняла рішення про внесення змін до статутного документу, то для державної реєстрації таких змін необхідно звернутися до державного реєстратора. Крім того, документи для проведення державної реєстрації необхідно  подати до Тульчинського відділення Немирівської ОДПІ , ЦОП, перший поверх.

Де на офіційному веб-порталі ДФС можна ознайомитися з Реєстром неприбуткових установ та організацій?

З Реєстром неприбуткових установ та організацій можна ознайомитись на офіційному веб-порталі Державної фіскальної служби України за посиланням: (https://cabinet.sfs.gov.ua/cabinet/faces/public/reestr.jspx).

Інформація з реєстрів ДФС оприлюднюється у відкритій частині електронного сервісу «Електронний кабінет платника (оновлена версія)» у вкладці «Реєстр неприбуткових організацій та установ» за посиланням: Головна /Електронний кабінет платника/ Інформація з реєстрів/ Реєстр неприбуткових установ та організацій.  Користувач має можливість завантажити, зберегти та роздрукувати оприлюднену інформацію.

Як здійснюється реєстрація неприбуткових організацій та установ контролюючими органами?

Для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до Порядку і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.

За результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні неприбуткової організації до Реєстру;  виключення неприбуткової організації з Реєстру; зміну ознаки неприбутковості.  Відповідне рішення за формою згідно з додатком 2 до Порядку готується у двох примірниках, один з яких надається неприбутковій організації, а другий залишається в контролюючому органі.

До якого терміну  необхідно подати документи для перереєстрації  неприбуткової  установи?

Організації та установи, які мають намір зберегти статус неприбутковості, повинні до кінця року привести у відповідність до вимог Податкового кодексу свої статутні документи та надати копії цих документів до органів ДФС за місцем реєстрації не пізніше 31 грудня 2016 року. Неприбуткові організації та установи, які до 1 січня 2017 року не приведуть свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими п. 133.4 ст. 133 Кодексу, та не нададуть копії таких документів до ОДПІ, будуть виключені після 1 січня 2017 року контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Який термін подання звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації з 2016 року?

Неприбуткові підприємства, установи та організації, що відповідають вимогам, встановленим у п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України та внесені контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації  за звітний рік подають протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного року.

Повернутись