Державна фіскальна служба нагадує про видачу чека при розрахунках через Інтернет і застосування з 2016 року лише РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі

01.12.15

Державна фіскальна служба нагадує  про видачу чека при розрахунках через Інтернет і застосування з 2016 року лише РРО, які створюють контрольну стрічку в електронній формі

ДФС у листі від 19.11.2015 р. № 42704/7/99-99-22-07-03-17 виокремила головні новації в Законі про РРО, які почали діяти із 1 січня поточного року.

Серед них, зокрема, такі:

·       необхідність використання програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі — ПТКС) (у т.ч. не лише для переказу готівкових коштів, а й для оплати товарів, послуг) при розрахунках за реалізовані товари (надані послуги), які повинні видавати покупцеві розрахунковий документ установленої форми (фіскальний чек);

·       під час здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі обов’язково потрібно видавати особі, яка отримує чи повертає товар, одержує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення чи оплата яких здійснюється із використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції;

·       застосовувати РРО мають підприємства, які надають послуги (перукарні, салони краси, спортивні клуби, хімчистки, сервісні центри з ремонту побутової техніки, кредитні спілки, ломбарди, страхові компанії тощо);

·       РРО мають застосовуватися при здійсненні операцій із купівлі-продажу іноземної валюти, а також операцій комерційних агентів банків із приймання готівки для подальшого її переказу, у т.ч. із застосуванням програмно-технічних комплексів самообслуговування (ПТКС).

Суб’єктів господарювання ДФС інформує про виведення з експлуатації до 01.01.2016 р. РРО, які не створюють контрольної стрічки в електронній формі та не забезпечують подання по електронних каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.

ЦСО (у регіонах) необхідно подати в ДФС інформацію про договори на постачання РРО, які вони уклали із суб’єктами господарювання до 01.08.2015 р.

Лист додається.

Лист ДФС України від 19.11.2015 № 42704/7/99-99-22-07-03-17 "Про вжиття заходів"

 Законом України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі – Закон № 71) та Законом України від 01 липня 2015 року № 569-VIII«Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій» (далі – Закон № 569) внесено зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) і, зокрема, Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон № 265).

 Метою змін до Кодексу та Закону № 265 є удосконалення механізму їх застосування та запобігання можливим порушенням з боку суб’єктів господарювання, які здійснюють готівкові розрахунки за товари (послуги).

 Абзац перший статті 3 Закону № 265 викладено у такій редакції: «суб’єкти господарювання, які здійснюють операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані:» і далі по тексту.

 Зазначені зміни до Закону пов’язані з поширенням застосування програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС) (у тому числі не тільки для переказу готівкових коштів, а також і для оплати товарів, послуг) та забезпеченням контролю за готівковим обігом.

 Тобто з 01.01.2015 суб’єкти господарювання, які використовують ПТКС при розрахунках за реалізовані товари (надані послуги), повинні видавати покупцеві розрахунковий документ встановленої форми (фіскальний чек).

 Пунктом 2 статті 3 Закону № 265 передбачено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, зобов’язані видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

 Одночасно із Закону № 265 виключено пункт 13 статті 9 щодо звільнення від застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі – РРО) та розрахункових книжок (далі – РК) при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції), тобто мережі Інтернет.

 Такі зміни викликані значним поширенням продажу товарів (послуг), замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, необхідністю захисту прав споживачів у разі отримання недоброякісного товару (послуги) і створення можливості звернення до судових органів для захисту прав та унеможливленням обігу контрафактних та контрабандних товарів.

 До пункту 1 статті 9 Закону № 265 внесено зміни щодо обов’язкового застосування РРО та РК при наданні послуг підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку.

 У зв’язку з викладеним розширюється сфера застосування РРО підприємствами, які надають послуги (перукарні, салони краси, спортивні клуби, хімчистки, сервісні центри з ремонту побутової техніки, кредитні спілки, ломбарди, страхові компанії тощо), що також сприятиме захисту прав споживачів у разі отримання недоброякісних послуг і створить можливість звернення до судових органів для захисту прав, унеможливить обіг контрафактних і контрабандних товарів та забезпечить належний контроль обігу готівки.

 Таким чином, підприємства сфери послуг при проведенні розрахунків мають застосовувати РРО на загальних підставах.

Пункт 2 статті 9 Закону № 265 викладено у такій редакції: «при виконанні банківських операцій, крім:

·        операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, якщо такі операції виконуються не в касах уповноважених банків;

·        операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування, за винятком програмно-технічних комплексів самообслуговування, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів;».

            Отже, РРО мають застосовуватись при здійсненні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, а також операцій комерційних агентів банків з приймання готівки для подальшого її переказу, в тому числі із застосуванням ПТКС (з обов’язковим дотриманням вимог статті 3 цього Закону).

 Тобто з 01.01.2015 при використанні суб’єктами господарювання ПТКС повинні забезпечити видачу покупцеві розрахункового документа встановленої форми (фіскального чеку).

 Разом з тим, звертаємо увагу, що пункт 8 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 265 доповнено абзацами другим та третім у такій редакції:

 «З 1 січня 2015 року дозволяється первинна реєстрація лише реєстраторів розрахункових операцій, які створюють контрольну стрічку в електронній формі, та електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг), реєстраторів розрахункових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти.

 Дозволяється до 1 січня 2016 року використання електронних контрольно-касових апаратів, введених в експлуатацію до 1 січня 2015 року, що створюють контрольну стрічку в друкованому вигляді та подають до органів доходів і зборів по дротових або бездротових каналах зв’язку тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі, яка міститься в їх фіскальній пам’яті, і при цьому не подають електронних копій розрахункових документів».

 Таким чином, користувачам зареєстрованих та введених в експлуатацію до 01.01.2015 електронних контрольно-касових апаратів, що подають до органів фіскальних органів тільки інформацію про обсяг розрахункових операцій (Z-звіти), встановлено перехідний період тривалістю 1 рік для доопрацювання або заміни існуючої касової техніки на таку, яка забезпечує подання по електронних каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.

 Пункт 9 Прикінцевих положень Закону № 265 викладено у такій редакції:

 «суб’єкти господарювання при наданні послуг у разі проведення розрахунків у касах з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою у встановленому порядку; при продажу товарів у системах електронної торгівлі (комерції) - до 1 липня 2015 року.

 При цьому санкції за порушення вимог цього Закону у період з 1 липня 2015 року до 1 січня 2016 року не застосовуються до суб'єктів господарювання, які до 1 серпня 2015 року уклали договори на постачання реєстраторів розрахункових операцій, включених до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, і ввели в експлуатацію такі реєстратори в порядку, встановленому цим Законом, до 1 січня 2016 року;

 суб'єкти господарювання при виконанні операцій з купівлі-продажу іноземної валюти у разі, якщо ці операції виконуються не в касах уповноважених банків, операцій комерційних агентів банків та небанківських фінансових установ з приймання готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування - до 1 січня 2016 року».

 Отже, вказані суб’єкти господарювання, які з 01.01.2015 мають застосовувати РРО, звільняються від санкцій за порушення вимог цього Закону на півроку, що дає їм змогу зареєструвати, ввести в експлуатацію відповідні РРО для виконання вимог чинного законодавства.

З метою доведення вказаної інформації до платників податків зобов’язуємо:

·        здійснити відповідні публікації у друкованих та електронних засобах масової інформації;

·        оприлюднити інформацію на веб-порталах головних управлінь ДФС, зокрема у вигляді рухомого рядка;

·        провести відповідні заходи щодо інформування користувачів РРО та ЦСО у головних управліннях та підпорядкованих державних податкових інспекціях;

·        провести зустрічі, «круглі столи» та семінари із платниками податків – користувачами РРО із залученням представників центрів сервісного обслуговування РРО.

·        Разом з тим необхідно отримати від ЦСО (у регіонах) інформацію про договори на постачання РРО, які вони уклали із суб’єктами господарювання до 01.08.2015.

 Тобто відповідно до вимог Закону № 265 та Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 № 417 «Про затвердження нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій», зобов’язуємо вжити заходи щодо інформування суб’єктів господарювання про виведення з експлуатації до 01.01.2016 РРО, які не створюють контрольну стрічку в електронній формі та не забезпечують подання по електронних каналах зв’язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків.

 Голова                                                                            Р.М. Насіров

Повернутись